woensdag 30 januari 2008

Jan Siebelink | Knielen op een bed violen

Jan Siebelink - Knielen op een bed violen. Amsterdam, De Bezige Bij, november 2006 (37). Januari 2005 (1).

Bekroond met de AKO Literatuurprijs 2005: 'Ontroerend en aangrijpend eerlijk. Het grijpt je bij de keel en laat je onthutst achter.' - Juryrapport

'Ik heb nog nooit in het Nederlands een roman gelezen die zo zuiver en ook zo goed geschreven is.'- Vrij Nederland


Ook Siebelinks roman over zijn vader, die in de ban raakt van een sektarisch aandoende geloofsgemeenschap, las ik terwijl ik met griep in bed lag. Door de vlotte manier waarop al Siebelinks boeken geschreven zijn, leest dit boek fijn als je weer aan de beterende hand bent.

Het onderwerp daarentegen is loodzwaar. De greep van de geloofsgenoten van de vader op de rest van het gezin wordt geleidelijk steeds groter, terwijl de vader zich zich steeds onmachtiger lijkt te voelen. Al lezende voelde ik mij ook steeds onmachtiger en verontwaardigder over de uitzichtloze situatie waarin het hele gezin terechtkomt. Het meest werd ik echter geraakt door de laatste twee bladzijden van de roman. Heb je het boek nog niet gelezen en wil je weten waarom, dan moet je de roman vooral lezen!

Jan Siebelink | Oscar

Jan Siebelink
Jan Siebelink op Wikipedia

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten