zondag 9 maart 2008

Abdelkader Benali | Marathonloper

Abdelkader Benali – Marathonloper. Amsterdam/Antwerpen, De Arbeiderspers, 2007.

In zijn jongensjaren was Abdelkader Benali lid van PAC, de grootste atletiekverenging van Rotterdam. Zijn grote voorbeeld was de Marokkaanse atleet Saïd Aouita, die in de jaren tachtig heerste op de middenafstanden.
Maar in de jaren negentig ging Benali studeren, en niet veel later deed de droom van het literaire schrijverschap zijn sportieve ambities vervagen, zeker toen hij met BRUILOFT AAN ZEE ook werkelijk een droomdebuut bleek te hebben geschreven. Maar ergens in zijn achterhoofd en in het weefsel van spieren en pezen bleef het sportieve vermogen latent aanwezig. Benali fietste en rende rondjes in de talloze parken van de vele steden waar hij verbleef – en hij ontdekte de duursporter in zichzelf.
En zo kwam het dat hij in de herfst van 2005 plotseling besloot aan de marathon van Boedapest deel te nemen. En daar bleef het niet bij. Een half jaar later liep hij in de marathon van Rotterdam een persoonlijk record (2 uur 52 minuten en 25 seconden). Dat record is beslist nog voor verbetering vatbaar.
MARATHONLOPER is een literaire verbeelding van Benali’s passie voor het hardlopen. Als zodanig is het de uitdrukking van zijn fascinatie en liefde voor deze sport.


Dit is een boekje waarin Benali aan de hand van 42 hoofdstukken het hardlopen, en specifiek het lopen van een marathon beschrijft. Je leest hoe je gaandeweg steeds meer met jezelf, fysiek en mentaal, wordt geconfronteerd als je zo'n afstand wilt lopen. Zo wordt je als lezer als het ware meegenomen bij die marathon.

Er zit ook een literair tintje aan dit boekje. Er is een steeds terugkerende tegenstander, Rodriguez, waarvan ik me gaandeweg afvroeg of 'ie nu echt bestond of dat 'ie toch het product was van Benali's hallucinaties aan het einde van de marathon.

Ik houd van hardlopen, dus dit boekje sprak mij erg aan. Het boekje sprak me nog meer aan, omdat ik nog niet zo lang geleden zelf weer ben begonnen met het opbouwen van enige hardloopconditie. Voor ik ziek werd, liep ik drie keer in de week zo'n 8 kilometer. Zo ver ben ik nu nog lang niet en het lopen van een marathon is zeker niet mijn einddoel, maar dit boekje heeft me wel geholpen als motivatie bij het eerste begin. Nu alleen het weer nog!

Abdelkader Benali

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten