donderdag 4 december 2008

Michael Chabon | Wonder Boys

Michael Chabon – Wonder Boys. London, Fourth Estate, 1995. 368 pagina’s.

Uit Wikipedia (bij gebrek aan flaptekst):
Pittsburgh professor and author Grady Tripp is working on an unwieldy 2,611 page manuscript that is meant to be the follow-up to his successful, award-winning novel The Land Downstairs, that was published seven years earlier. On the eve of a college-sponsored writers and publishers weekend called WordFest, two monumental things happen to Tripp: his wife walks out on him, and he learns that his mistress, who is also the chancellor of the college, Sara Gaskell, is pregnant with his child. To top it all off, Tripp finds himself involved in a bizarre crime involving one of his students, an alienated young writer named James Leer. During a party, Leer shoots and kills the chancellor's dog and steals her husband's prized Marilyn Monroe collectible: the jacket worn by the starlet on her wedding day to Joe DiMaggio.


Dit boek heb ik een jaar of twaalf geleden ook al gelezen. Eerlijk gezegd heeft het toen niet erg veel indruk op mij gemaakt. Zeven jaar geleden las ik The Amazing Adventures of Kavalier & Clay zo’n beetje in één ruk uit, met de voeten op de gloeiende verwarming en afwisselend een van onze katten op schoot, onder het boek. Daarom besloot ik dat ik dit boek toch nog mar weer eens een kans moest geven, voor ik zou beginnen in The Yiddish Policemen’s Union.

Deze roman wist me eigenlijk pas te pakken toen ik vorige week ziek in bed terechtkwam en ik de tijd nam (had) om rustig achter elkaar door te lezen. Toen ik dat eenmaal deed, kwam ik in een zelfde wervelwindachtige storm van gebeurtenissen terecht en was het gevoel dat ik geen touw aan de handelingen kon vastknopen ineens weg.

Bij deze herlezing viel me pas op met wat voor ironie Chabon over (aspirant)schrijvers en de hen omringende wereld van uitgevers, redacteuren en universiteitsmedewerkers schrijft. Dat uit zich in de (volgens mij ontroerende) manier waarop Chabon beschrijft hoe Tripp al jaren werkt aan een boek dat meer dan tweeduizend pagina’s bevat over de drie broers Wonder en hoe deze personages als het ware deel zijn gaan uitmaken van het “reële” leven van Tripp. Maar het uit zich ook in de manier waarop Chabon het literaire festival Wordfest beschrijft dat wordt gehouden in het weekend waarin Crabtree, de andere hoofdpersoon, Tripp bezoekt .

Zoals ik zei was dit boek een manier om het lezen van The Yiddish Policemen’s Union, waarover ik goede recensies in de kranten heb gelezen, maar waarover ook nogal negatieve recensies te vinden zijn, bijvoorbeeld hier op Flickr, uit te stellen. Het uiteindelijke plezier in dit boek heeft me gesterkt in de overtuiging dat The Yiddish Policemen’s Union echt binnenkort aan de beurt moet komen.

Nederlandse vertaling: Wonderboys.

Michael Chabon op Wikipedia (Engels)
Wonder Boys op Wikipedia (Engels)

Michael Chabon | The Final Solution
Michael Chabon | The Yiddish Policemen's Union
Michael Chabon | Gentlemen of the Road
Michael Chabon | Werewolves in Their Youth

flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten